Boek recensies Leven met hoogsensitiviteit

Hoi, mijn naam is Wendy van Mieghem. Ik begeleid ondernemers en professionals met advies en trainingen bij duurzame veranderprocessen. Daarnaast schrijf en publiceer ik psychologieboeken.

Hieronder vind je een overzicht van alle boek recensies, lezerservaringen en aanbevelingen die ik heb ontvangen voor het boek Leven met hoogsensitiviteit. Dat zijn er tot nu toe 14. De komende weken worden meer reacties verwacht, dus kom gerust binnenkort nog eens langs om ze te lezen.

Wil jij ook je leeservaring met mij delen? Stuur me dan een mailtje. Laat ook even weten of ik je ervaring mag toevoegen aan de boek recensies in dit overzicht. Ik waardeer het zeer!

Reacties op het boek Leven met hoogsensitiviteit

Het boek Leven met hoogsensitiviteit is een feestje om te lezen. Het nodigt je uit om de talenten die hoogsensitivieit met zich meebrengt ook ten dienste van jezelf te stellen. De auteur weet goed waar ze over praat. Het lezen van het boek voelt hierdoor als thuiskomen. Dit is een boek dat hele generaties HSP’ers gaat helpen om zichzelf te zijn en zich te ontwikkelen. Dank je wel voor het schrijven van dit prachtige boek!

Jorieke Kroeze

HSP en autisme coach, blogger bij Hooggevoelig heel gewoon

Ook dit boek van Wendy is toegankelijk geschreven. Het is duidelijk, informatief en heeft een fijne sfeer. Er is een mooie balans tussen uitleg, voorbeelden en mogelijkheden tot verdieping. De onderwerpen in de hoofdstukken zijn relevant en geven inzichten. Als lezer leer je waar je wel en niet invloed op uit kunt oefenen in het leven met hoogsensitiviteit. Aanrader!

Rik Hennekam

Gezinsbehandelaar

Een verademend nuchter, praktisch en handzaam boek om kennis te leren maken met de eigenschap hoogsensitiviteit! Dit boek nodigt je uit om zelf regie te nemen in de zoektocht naar de balans tussen kracht en last. Het geeft erkenning voor de zoektocht die je hierin kunt ervaren. Tegelijk kiest de schrijfster heel duidelijk voor een opbouwende, constructieve, groeigerichte houding.

De mooie reflectievragen aan het einde van elk hoofdstuk nodigen uit om hierin je eigen zoektocht te beginnen. Wanneer je uit bent op persoonlijke groei en open staat voor het ontdekken en verkennen van je eigen gevoelsleven, raad ik je dit boek zeker aan!

Sanne van Heumen

Lichaamsgericht traumatherapeut, coach, trainer

Dit boek geeft een mooie uiteenzetting van wat hoogsensitiviteit betekent en hoe dit wordt ervaren in de praktijk. Het geeft inzicht in wat er gebeurt in contact met anderen, wat dit voor jou betekent en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Gaandeweg het boek begin je jezelf steeds beter te begrijpen. Het boek heeft een goede opbouw. De praktijkvoorbeelden heb ik als zeer prettig ervaren.

Wilfred van der Meer

Communicatiespecialist

De auteur inspireert je om te ontdekken hoe je je hoogsensitiviteit kunt integeren in je leven en in je werk. De informatie die gegeven wordt is onderbouwd, waardoor je tussen de regels door leest dat de auteur vanuit wetenschappelijke literatuur, ervaringen en inzichten kennis en inzichten deelt. De auteur vertelt je niet hoe en wat je moet doen. Het is aan jou hoe je de informatie in de praktijk gaat toepassen.

Het is een zeer plezierig boek om te lezen en te herlezen. Dilemma’s waar je mee te maken hebt rondom hoogsensitiviteit kun je onderzoeken door de informatie uit het boek te gebruiken. Hiermee wordt het echt een gids, die je op ieder moment, bij ieder dilemma rondom je hoogsenstiviteit kunt gebruiken. De tips helpen je op weg door de gids heen waardoor je niet steeds voorin het boek hoeft te beginnen.

Hoogsensitiviteit is een talent waarmee je het verschil kunt maken voor en met anderen. Deze gids helpt je op weg.

Jacqueline Blaak

Onderwijskundig adviseur

Het boek van Wendy van Mieghem is bijna eng herkenbaar, alsof ze in mijn hoofd heeft rondgewandeld. Normaal ben ik niet snel van de labels, maar dankzij dit boek word ik bijna een beetje trots op wie ik ben in plaats van dat ik mezelf zie als mutant in een normale wereld.

De oefeningen maken je nog iets meer bewust en de adviezen die zij geeft zorgen voor meer inzicht. Het leven met hoogsensitiviteit is eigenlijk best normaal, als je maar begint met het zien als kracht en je realiseert dat je vooral naar jezelf moet gaan in plaats van er van weglopen. Aandacht, juist voor jezelf. Dit boek blijft actueel voor mij, ik lees het soms weer even terug als ik toch weer even vastloop.

Nikki Nooteboom

Online communicatie specialist en fotograaf

Dit boek geeft je inzicht op hoeveel lagen je schakelt als je hoogsensitief bent. Dat alleen al geeft hulp om meer begrip naar jezelf te tonen. De omgeving blijft uiteraard prikkelen, dus reflecteren hoe je hier het best mee omgaat, vraagt om zelfkennis. In dit boek vind je vragen terug die je daarbij kunnen ondersteunen. Zo kan je zelf ontdekken hoe dit voor jou kan werken.

Delilah Hesseling

New Business Development Consultant

Ik heb dit boek met veel plezier gelezen. Als hoogsensitieve personen zijn we een groot deel van de dag afgestemd op de buitenwereld. We lopen dan ook nogal eens voorbij aan onszelf: aan ons denken, ons voelen, onze grenzen en ons doen. ‘Leven met hoogsensitiviteit’ is een praktische gids om je aandacht meer naar binnen te brengen. Dit boek leert je hoe je constructiever kunt omgaan met je intense emoties, gevoelens, lichamelijke, emotionele en mentale pijn en hoe je beter kunt ontspannen in de aanwezigheid van alles wat je waarneemt bij jezelf.

De theoretische begrippen en kaders worden niet alleen uitgelegd, maar ook verduidelijkt met praktische voorbeelden. De reflectievragen aan het einde van ieder hoofdstuk dwingen je bewust tijd te nemen om uitgebreid stil te staan bij jezelf. Ze geven belangrijke inzichten; je wordt je bewust van je valkuilen en leerpunten rond de behandelde thema’s.

‘Leven met hoogsensitiviteit’ leert je met meer aandacht voor jezelf te leven, en zo beter te zorgen voor jezelf. Beslist een aanrader!

Sabiene Seip

Mindfulness trainer en HSP-coach

Ik heb het boek met plezier gelezen. Het is heel toegankelijk, feitelijk en ‘down to earth’. Fijn dat er geen emotioneel sausje overheen zit, zoals dat bij sommige artikelen over HSP het geval is. Ik vind het verhelderend hoe Wendy door de hoofdstukken heen de leer- en ontwikkelpunten uiteen zet: dit is wat het is, dit gebeurt er en dit kun je er mee doen.

Voor mij persoonlijk waren in het boek de delen ‘kwaliteiten en gevoeligheden’ en ‘lagen in menselijkheid’ verhelderend. Ik raad dit boek van harte aan aan mijn clienten. Het is een fijn boek, zowel voor de HSP’er als voor de professional.

Yvonne Veenendaal

Massagetherapeut, lifecoach

Al met al een plezierig boek om zo nu en dan, beetje bij beetje, met aandacht te lezen, later nog eens te herlezen en er je voordeel mee te doen op momenten dat je het nodig hebt.

Lucette

Een inspirerend, hartverwarmend, pakkend boek met een duidelijke uitleg, ondersteund door praktische voorbeelden. Het boek nodigt uit tot overdenking over jezelf en anderen met als doel balans te vinden tussen de kracht en de last van hoogsensiviteit. Het is actief en uitnodigend geschreven. Ik denk dat mensen met HSP veel aan dit boek zullen hebben.

Joke Buurma

Tekstschrijver en redacteur

Dit boek biedt nieuwe inzichten over hoogsensitiviteit die ik nog niet in andere boeken heb gelezen. Het boek biedt verrassend veel diepgang, waarbij ik de balans tussen theorie en praktische voorbeelden als zeer prettig heb ervaren. Wendy weet perfect uit te leggen hoe je door afstemming in je denken, voelen en doen, meer in verbinding kunt komen met jezelf én met anderen.

De reflectievragen zijn een krachtige tool om hoogsensititeit op constructieve manier in te leren zetten als jouw persoonlijke kwaliteit. Een absolute aanrader voor iedereen die op zoek is naar meer rust en balans, door inzicht te krijgen in de verschillende informatiestromen!

Roos Vader

Arbeids- en organisatiepsycholoog

Dit boek is een interessante toevoeging aan de al bestaande literatuur over hoogsensitiviteit. Door kennis uit verschillende wetenschapsvelden te combineren, ontstaan waardevolle nieuwe invalshoeken die helpen om je hoogsensitiviteit beter te leren kennen en verder te ontwikkelen. De reflectievragen aan het einde van elk hoofdstuk helpen om de kennis daadwerkelijk toe te passen in je eigen leven.

De samenhang tussen denken, voelen en doen wordt in het boek onder de loep genomen. Daaruit vloeit voort een onderscheid tussen denk-, voel- en doefouten. Al zou ik niet meteen gekozen hebben voor het woord ‘fout’, het is een intrigerend aanknopingspunt wanneer je je verder wilt ontwikkelen in je mens-zijn.

Veel HSP’ers zijn perfectionisten. De ontspannen rust waarmee in het boek over menselijkheid wordt gesproken, biedt een verfrissend tegenwicht. Mijn favoriete zinnen uit het boek zijn: “Stel je het leven voor als een grote stromende oceaan en je lichaam en menselijkheid als een bootje waarin jij je bevindt. De mate waarin je je verbindt met jouw menselijkheid is je anker.”

Marije Verstegen

Adviseur organisatieontwikkeling

Het boek is heel interessant geschreven. De auteur verduidelijkt met praktische voorbeelden wat hoogsensitiviteit is, hoe waarneming werkt en wat een hoogsensitief mens kan doen om zijn omgeving en waarneming bewuster te begrijpen.

Een voorbeeld is mij goed bijgebleven, namelijk de remedie “mediteren” tegen akoestische waarneming in een kantoortuin. Mediteren is voor veel hoogsensitieven een heel mooi middel om bewuster en met meer gemak alle indrukken die binnenkomen te ervaren en te verwerken. Het stukje over menselijkheid en bewustzijnslagen is ook heel mooi vanuit de psychologie verklaard.

Martina Schneider

Mindset en empowerment trainer, organisator HSP congres

Volg Psychologieboeken.eu op social media